Kiedy temperatura za oknem spada do siedmiu stopni Celsjusza, a nocą można spodziewać się przymrozków to znak, aby wymienić nasze opony letnie na zimowe. Jako że warunki pogodowe na drodze bywają naprawdę zróżnicowane, przy takiej pogodzie nie zmienia się jedno – temperatura nawierzchni. W okresie zimowym skuteczność opon letnich drastycznie spada, dlatego też ich wymiana na zimowe dyktowana jest względami bezpieczeństwa. Pamiętajmy, że opona zimowa stworzona jest z zupełnie innej mieszkanki gumy, dzięki której jej elastyczność przy niskich temperaturach jest dużo większa. Oprócz najczęściej spotykanych warunków jazdy zimą, mogą zdarzyć sie też warunki o wiele trudniejsze.

Należą do nich oczywiście głęboki lub ubity śnieg oraz lód. Aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze sobie oraz innym kierowcom powinniśmy zatem używać opon przystosowanych do takich, a nie innych warunków pogodowych. Cóż jest jednak tak wyjątkowego w oponach zimowych i ich budowie? Opony te posiadają:

  • efekt zazębiania się,
  • efekt „pazura”,
  • efekt powierzchni styku z nawierzchnią,
  • efekt mieszanki gumowej.

Dlaczego opony zimowe?

Opony zimowe charakteryzują się kilkoma cechami, które odróżniają je od tych całorocznych. Po pierwsze, charakteryzuje je efekt zazębiania się.

Polega to na tym, że bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Oczywiście, na uzyskanie takiego efektu składa się kilka czynników – duża ilość krawędzi czy też klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej. Kolejną cechą, którą posiadają opony zimowe jest tak zwany „pazur”. Za jego efekt odpowiedzialne są lamele, które działają jak tysiące małych elementów chwytających nawierzchnię. Na skuteczność tego efektu wpływa liczba lameli – im większa tym skuteczność jest lepsza.

Kolejnym elementem wpływającym na działanie opon zimowych jest efekt powierzchni styku z nawierzchnią, który odnosi się do przyczepności naszego pojazdu. Im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych drogach. Innym elementem działania opon jest także rodzaj mieszanki gumowej bieżnika. Powinna ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Jeżeli posiadamy już więc komplet opon zimowych, powinniśmy co sezon sprawdzać ich stan i w razie potrzeby zakupić nowe. Na co jednak zwrócić uwagę podczas ich przeglądu? Po pierwsze, ważne są przebicia. Niektóre uszkodzenia tego rodzaju można naprawiać, jednak muszą one być wpierw sprawdzone przez mechanika. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły uszkodzenia także wewnętrznych elementów. Kolejną kwestią jest zużycie bieżnika.

Różnica między głębokością dwóch głównych rowków w oponach zamontowanych na jednej osi nie powinna bowiem przekraczać pięciu milimetrów. Pamiętajmy również o sprawdzeniu innych uszkodzeń na oponach – przecięć, szczelin czy też zniekształceń.

tablice rejestracyjne do druku